onsdag, juli 21, 2010

Världens godaste morotskaka.

21.25


Morotskakan som jag hade med mig ner till Varberg och familjen uppskattades verkligen och så gott som hela kakan gick åt. Det får jag känna mig nöjd med. Det var bara lillebror som hade lite att invända mot glasyren, för det var ju "inte sån som man har på pepparkakor". 

Slänger upp receptet här, det kommer från Leilas- a piece of cake.
Världens godaste morotskaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk ingefära
1 nypa salt
1 ½ dl solrosolja
4 ½ dl rårivna morötter

Gör såhär:
-Sätt ugnen på 150 grader.
-Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
-Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
-Tillsätt solrosolja och morötterna.
-Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter).
-Grädda i mitten av ugnen i cirka 50-55 minuter. Prova med sticka, den ska inte vara kladdig.
-Låt kakan svalna.

Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
(jag hade även i lite créme fraiche för att få lite mer syrlighet)

Gör såhär:
-Vispa alla ingredienser krämigt.
-Bred frostingen över kakan.

Klart! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar