tisdag, juni 15, 2010

brownie cupcakes.

20.39

I brist på bättre att göra förut, blandat med att jag var ensam hemma så satte jag igång och bakade lite. Det blev ett nytt recept från min nyaste kokbok, Leilas - One more slice, Brownie cupcakes. Dem smakade mumsigt och det gjorde smeten också :P

Brownie cupcakes

200 g hasselnötter
175 g smör
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl ljust muscovadosocker
1 ½ dl kakao
½ dl ljus sirap
salt
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 ekologiska ägg
100 g mörk choklad.

Gör såhär:
- Sätt ugnen på 200 grader
-Rosta hela hasselnötter gyllene i ugnen i 5-10 minuter. Låt svalna något och gnugga loss det mesta av nötternas skal. 
- Vispa smör, strösocker och muscovadosocker krämigt.
- Rör ner kakao, sirap och salt. Blanda vetemjöl med bakpulver.
- Vispa ner ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. 
- Hacka chokladen grovt och rör ner den tillsammans med de hela hasselnötterna i smeten.
- Placera muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
- Sänk temperaturen till 175 grader.
- Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Dem ska vara lite kladdiga i mitten.

Enda kruxet idag var att jag inte hade allt jag behövde. Muscovadosockret bytte jag ut till råsocker och brunt farin (hälften, hälften ungefär), nötterna och chokladen uteslöt jag helt. Dem kan knappast bli sämre med allt i, i alla fall.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar